Sneakers Unboxed
De sneaker is in korte tijd het meest populaire designobject ter wereld geworden. De tentoonstelling Sneakers Unboxed nodigt je uit om een kijkje achter de schermen te nemen bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet. De sneaker wordt dagelijks gekocht en gedragen door miljoenen mensen wereldwijd; in 2021 alleen al werd meer dan 1.1 miljard paar sneakers verkocht. Sneakers Unboxed combineert de geschiedenis en culturele context van de sneaker met de laatste innovaties op het gebied van design en duurzaamheid.
“De sneaker is het belangrijkste culturele object van onze eeuw. In de sneaker komen alle belangrijke design-thema’s van onze tijd samen: van duurzaamheid tot commercie, van stijl tot subcultuur, van technologie tot mode.” — Timo de Rijk, directeur Design Museum Den Bosch
Wat ga je zien?
De tentoonstelling bestaat uit vier delen. Na de introductie kom je terecht in het eerste deel: Style. Hier ontmoet je de jongeren die van over de hele wereld een prominente stempel gedrukt hebben op de sneakercultuur. Vanaf de jaren zeventig hebben zij een essentiële rol gespeeld bij het ontwikkelen van de sneaker van sportkleding tot gewild stijlicoon. Ontdek de verhalen en invloed van onder andere Michael Jordan, Run DMC en Walt ‘Clyde’ Frazier. Het tweede deel heet Tipping Point en laat het kantelpunt zien van streetstyle naar high fashion. Rond de millenniumwisseling gaan sportmerken, niche boetiekjes, kleine retailers, streetwearliefhebbers en vooruitstrevende modeontwerpers steeds vaker samenwerken. Die collabs staan aan de wieg van het experimentele sneakerdesign dat leidt tot de geboorte van limited editions en de huidige sneakercultuur. Naast must-see modellen zoals de Yeezy 350 Zebra of een sneaker geïnjecteerd met heilig water uit de rivier de Jordaan wordt er aandacht besteed aan Virgil Abloh van Off-White. Daarnaast zie je collabs met Comme des Garçons, Y-3, Colette, BAPE, HTM, A-COLD-WALL*, Martine Rose en Tom Sachs. Het derde deel toont onder de titel Performance de geschiedenis van ontwerpinnovatie in de sneakerwereld. De meeste sportschoenen die we nu als innovatief en baanbrekend beschouwen, zijn voortgekomen uit ontwerpproblemen als grip, demping, pasvorm en stabiliteit. Ook nu nog staan deze uitdagingen centraal bij het verbeteren van atletische prestaties. Hier zie je onder andere een van de eerste Converse All Stars ooit gemaakt, de ademende schoen die ontwikkeld werd door PUMA en het MIT Design Lab, de Reebok InstaPump Fury en de Nike Air Zoom Alphafly NEXT% die gemaakt werd met en voor marathonloper Eliud Kipchoge.
Sneakers Unboxed
Op zoek naar meer verdieping bij Sneakers Unboxed? Bezoek dan onze Derde Verdieping. Hier vind je de podcastserie SneakEars, de zaalteksten en verschillende artikelen over het thema sneakers. Ontdek iedere week nieuwe items.
Een duurzame toekomst
Het einde van de tentoonstelling heet Sustainability and Circular Design. Omdat de sneaker het meest wijdverspreide designobject ter wereld is, zorgt de miljardenindustrie ook voor omvangrijke milieuvervuiling en sociaal onrecht. In de afgelopen jaren hebben veel ontwerpers zich over dit dilemma gebogen. Dit leidt tot innovatie in materialen, experimentele productietechnieken en meer transparantie in het productie- en leveringsproces. De Nederlandse ontwerpers Elisa van Joolen en Peterson Stoop werken bijvoorbeeld met tweedehands sneakers en samples die anders weggegooid zouden worden. Andere designers en ondernemers zijn juist bezig met natuurvriendelijke schoenen, zoals Stella McCartney’s Loop sneakers waarvan ieder onderdeel recyclebaar is; Mylo, het leer gemaakt van paddenstoelen dat wordt gebruikt door adidas, en het Franse merk Veja dat hun voeringen van gerecyclede flessen maakt. De Britse ontwerper Helen Kirkum produceert op maat gemaakte sneakers van gerecyclede en afgedankte materialen.
Het Nederlandse verhaal
De tentoonstelling Sneakers Unboxed is oorspronkelijk ontwikkeld voor en door the Design Museum, London. De versie die in Den Bosch te zien zal zijn, ziet er niet alleen heel anders uit, maar vertelt ook het verhaal van de sneakercultuur in Nederland. Zo zie je voor het eerst alle collabs die ooit door het Nederlandse Patta gemaakt zijn samen in één tentoonstelling. Ook de bijzondere band tussen de Nike Air Max BW en de Nederlandse gabbercultuur komt uitgebreid aan bod. De skatecultuur komt onder meer naar voren in de film over Fret Click, de Nederlandse skate-crew die binnen de wereld van skateboarden grote invloed heeft gehad, en waar prominente figuren binnen de sneakerindustrie uit zijn voortgekomen, zoals Piet Parra en Woei. Werk van Piet Parra is in de tentoonstelling te zien, samen met andere Nederlandse ontwerpers als Studio Hagel, Elisa van Joolen en Peterson Stoop.
Publieksprogramma
Bij de tentoonstelling hoort een uitgebreid publieksprogramma met verschillende activiteiten. Ook bij Sneakers Unboxed wordt weer het online verdiepingsplatform de Derde Verdieping ingericht. Hier vind je onder meer de podcast SneakEars, waarin ontwerpers en sneakerheads dieper ingaan op de thema’s van de tentoonstelling. Op de begane grond van het museum reageert het Young Design Team op de tentoonstelling. In Sneakers Under Construction stellen zij kritische vragen bij het fenomeen van de sneaker en gaan ze in op onderwerpen als maakbaarheid, duurzaamheid, identiteit en inclusie. Aan de hand van een uitgebreide programmering en in samenwerking met jonge ontwerpers en kunstenaars uit diverse disciplines creëren zij een inspirerende ruimte voor experiment en reflectie.
Colofon
Sneakers Unboxed is een samenwerking met the Design Museum, London en StockX, de globale e-commerce marktplaats voor actuele cultuurproducten. Het Nederlandse deel van deze tentoonstelling is samengesteld door conservator Adriënne Groen, met assistentie van Bao Yao Fei. De conservator van de tentoonstelling in Londen is Ligaya Salazar, gesteund door Leo Aslany. Het tentoonstellingsontwerp wordt verzorgd door Koehorst in ´t Veld. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord- Brabant, Fonds 21 en de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Het Young Team Design wordt mogelijk gemaakt door Fonds 21 EXTRA.
In samenwerking met
the Design Museum.
Gesponsord door
StockX.
Met dank aan
Het Cultuurfonds Noord-Brabant,
Fonds 21,
en het Mondriaan Fonds.